VD

SPCMO (Swedish Publishers Collective Management Organisation) är en ekonomisk förening som är bildad av Sveriges ledande presspublicister. Medlemsföretagen representerar över 90 procent av alla tidningar och tidskrifter i Sverige. Föreningen är bildad för att förhandla och samla in ersättningar kopplad till den så kallade utgivarrätten, en ny rättighet som är en del av upphovsrättslagen sedan årsskiftet. Utgivarrätten ger presspublicisterna rätt att teckna avtal med de stora techföretagen om licenser för att visa ut publicisternas innehåll i olika tjänster, t ex söktjänster. Den nya rättigheten baserar sig på ett EU-direktiv och implementeras nu på olika sätt runt om i Europa. Föreningen bildades under våren och organisationen är under uppbyggnad. Läs mer om SPCMO här.

SPCMO söker nu en VD som ska ansvara för föreningens verksamhet och utveckling. I uppdraget ingår också att ha tätt utbyte med motsvarande organisationer inom EU. Som VD har du en djup förståelse för mediemarknaden och erfarenhet av komplexa förhandlingar på internationell nivå, förankringsarbete och opinionsbildning. Detta är en unik möjlighet leda en banbrytande organisation med en unik mission.

VD:s arbetsuppgifter består bland annat av att:

  • ansvara för verksamhetens utveckling i samarbete med styrelsen
  • ta fram underlag för, förbereda, samordna och medverka i förhandlingarna med de globala plattformarna när det gäller licensiering av utgivarrätten enligt EU-direktiv och svensk lagstiftning
  • ansvara för att bygga upp en modell för inkassering, fördelning och utbetalning av de medel som föreningen samlar in
  • utveckla kontakter med politiker, myndigheter och organisationer som påverkar eller påverkas av förutsättningarna för föreningens verksamhet
  • samverka och utbyta erfarenheter och information med motsvarande organisationer inom EU och andra delar av världen

Viktiga egenskaper och erfarenheter för tjänsten:

  • att ha en god förståelse för mediemarknaden och dess villkor både avseende såväl affär som innehåll samt förhållandet mellan branschens aktörer och de digitala plattformarna
  • att ha god kunskap om övriga aktörer på marknaden såsom exempelvis upphovsrättsorganisationer
  • att ha bred erfarenhet kring komplexa förhandlingar, där juridiska frågeställningar har stor betydelse
  • att ha erfarenheter rörande internt- och externt förankringsarbete
  • att ha erfarenhet kring påverkansarbete och opinionsbildning
  • att behärska svenska och engelska i tal och skrift


Kontakt