Anders Enström, styrelseordförande för SPCMO: “HITO kom in i rekryteringen med en fantastiskt bra energi och förståelse för att detta var ett viktigt uppdrag”

För att slå vakt om den nya utgivarrätten, som innebär att de stora techjättarna måste teckna licenser för att visa tidningars innehåll i sina tjänster, grundades publicistföreningen SPCMO. I processen att hitta en vd med djup expertis och erfarenhet av både mediebranschen och juridik tog man hjälp av HITO. Med det fick man en rekryteringspartner som kunde erbjuda både den snabbhet och flexibilitet som krävdes.

Den som hängt med i den svenska tidningsbranschens utveckling har i många år mötts av svarta rubriker. Branschmedia rapporterar om annonsintäkter som inte bara minskar – de rasar. Samtidigt kämpar Sveriges tidningar och tidskrifter med förlorade intäkter som istället går till de stora techjättarna, vars sociala kanaler och söktjänster också fyllts med innehåll från journalister utan att originalkällan fått något för det. 

Den första januari 2023 trädde en ny EU-lag i kraft som ska anpassa upphovsrätten till den tekniska utvecklingen. Med DSM-direktivet kan nu tidningsutgivarna skydda sitt innehåll bättre med den så kallade utgivarrätten och förhandla med bland annat Facebook och Google om licenser. På det sättet kan en bättre balans skapas på marknaden och tidningarna kan få tillbaka lite av de kostnader som investeras. 

För att förvalta utgivarrätten bildades under förra sommaren den ekonomiska föreningen Sveriges publicisters kollektiva förvaltningsorganisation (SPCMO). Föreningen representerar nästan alla Sveriges tidningar och tidskrifter och består av en styrelse på elva personer. För att kunna komma igång med arbetet ordentligt krävdes dock en person som kunde driva frågorna på heltid – en vd behövde rekryteras. Anders Enström är styrelseordförande för SPCMO och den som ledde arbetet att hitta den nya vd:n. Till sin hjälp anlitade han HITO. 

– SPCMO förvaltar en jätteviktig fråga som hänger ihop med den globala utvecklingen kring hur journalistik ska finansieras på ett hållbart sätt. För att hitta rätt vd behövde vi anlita en rekryteringsfirma som kunde hjälpa oss med hela processen. Vi kände att HITO hade en bra insyn i vår bransch och snabbt förstod förutsättningarna för rollen. De kom in i rekryteringen med en fantastiskt bra energi och förståelse för att detta var ett viktigt uppdrag, säger Anders. 

Eftersom SPCMO var en så nystartad förening, med en helt ny fråga som fokus, var det svårt att initialt ge en tydlig rollbeskrivning för den nya vd:n. Det enda som var säkert var att personen var tvungen att ha en bred kompetens med både erfarenhet av förhandling i juridiska processer och av den publicistiska branschen. 

– Dessutom hade vi ganska bråttom, så tempot behövde vara högt. HITO började genast jaga kandidater och aktivt söka upp personer som kunde passa. Det tog drygt en månad från att vi var igång till att HITO kunde presentera flera kandidater – varav många var väldigt intressanta, säger Anders.

Att rekrytera till en helt nystartad organisation kunde ha varit en stor utmaning, men Anders belyser att de kandidater som presenterades alla hade en stor förståelse för uppdraget:

– Jag vill ge HITO mycket cred för att de hade sålt in uppdraget som viktigt och meningsfullt. Vi kände att alla kandidater vi intervjuade var nyfikna och tyckte att det var spännande, precis som vi tycker. SPCMO kan låta som en tråkig organisation, men det är ett roligt jobb i ett spännande gränssnitt mellan techjättar och medieföretag. De som kom på intervjuerna var entusiastiska och ställde många frågor, som också ledde till att rollen blev allt tydligare.

I slutfasen av rekryteringen, när endast två kandidater återstod, rekommenderade HITO ett personlighetstest, HOGAN Assessment. Detta för att få en ännu djupare förståelse kring slutkandidaternas grundpersonlighet, drivkrafter och så kallade riskbeteenden.

– Personlighetstestet var inget som avgjorde, men det gav ytterligare ett lager till personerna och stärkte den magkänsla vi redan hade. Det gav oss mer precisa argument och beskrivningar av hur personerna kan fungera i olika situationer, vilket var värdefullt. Det förändrade inget men stärkte känslan av att vi valde rätt, säger Anders. 

Tre månader efter det första mötet med HITO signerade slutligen den nya vd:n anställningsavtalet. Valet föll på den välrenommerade Otto Sjöberg, som tidigare varit chefredaktör på Expressen och TV4 och vd för Norstedts förlag – bland mycket annat. 

– HITO gjorde ett jättebra jobb och hade ett stort engagemang hela vägen. De hade en stor lyhördhet och var både flexibla och professionella i hur de anpassade processen efter våra önskemål, säger Anders och avslutar: 

– Nu hoppas jag att vi får ha kvar Otto som vd länge, men i andra sammanhang där man kan tänkas behöva rekrytera kommer jag att rekommendera HITO.

För att läsa mer om SPCMO, klicka här. Behöver du hjälp med att finna rätt kompetens eller utvärdera egna kandidater så är du välkommen att höra av dig genom att klicka här.